Kirken i Hornbæk

Kirken i hornbæk

Midt i den gamle by og i læ af Hornbæk Plantage, ligger Hornbæk Kirke. Den nuværende kirke blev indviet i 1737, men forinden havde der på samme sted ligget to kirker, som begge var bukket under for det barske klima og for sandflugten fra den nordvendte kyst.

Hornbæk Kirke fremstår i dag som da den blev bygget for ca. 280 år siden. Meget af inventaret fra de tidligere kirker er bevaret bl.a. den store kirkeklokke fra 1699, den 800 år gamle granitdøbefont og alterbilledet på nordvæggen fra ca. 1670.

Kirkens nuværende altertavle er fra 1838 og udført at den kendte guldaldermaler, C. W. Eckersberg. Motivet er Kristus og den samaritanske kvinde.

På kirkegården ved Ndr. Strandvej ses et minde fra 1. verdenskrig. Dansk Røde Kors oprettede 1917 i Horserød er lejr for russiske krigsfanger, der blev hentet hertil fra elendige forhold i lejre i Tyskland. Fanger, der døde i Horserødlejren, blev begravet på den nye kirkegård i Hornbæk, i alt 58. Deres grave er i dag dækket af græsplæner. Centralt mellem dem står mindesmærket, rejst 1918.